7 أنواع من التوابل واستخداماتها


عدد المشاهدات : 425
تاريخ الخبر : 9-1-2018 

بواسطة

هدير حسن

التوابل مش بس الفلفل والشطة والكمون، لا دي انواع كتير بتختلف من بلد للتاني ومن محافظة لغيرها، أغلبنا يعرف عنها الشائع بس، ومعندوش معلومات عن الباقي، على الرغم أن عالم التوابل واسعن واستخدامات كل نوع مختلفة.

عشان تنوعي في أكلك، وتعرفي إزاي تستخدمي كل نوع بالطريقة اللي تفيد صحتك، وتخليكي تقدمي الأكل بطعم مختلف ومميز.

دي مجموعة من أشهر أنواع التوابل، والاستخدام الأمثل ليها:

 

جوزة الطيب

 

 

مفيدة للحوامل، وبتقلل من التهابات المفاصل والنقرس، وبتقوي الطاقة الجنسية، غير أنها بتنشط الدورة الدموية، وبتضاف على صلصة البشاميلن وأرز الكبسة، والبطاطس والسبانخ.

الزعفران

 

 

نوع مميز من التوابل، لأنه بيساعد في أنظمة الريجيم، خاصة، للناس أصحاب الشهيات المفتوحة وبيسهل عملية الهضم وتخفيض الحرارة، ويعتبر علاج لبعض الأعراض النفسية، وبيحمي من أمراض القلب، وبيضاف على الأكل زي الأرز والفراخ، ويعتبر مكون أساسي للأكلات الإيرانية.

الزنجبيل

 

 

كتير بيستخدموه كمشروب دافئ، خاصة، مع نزلات البرد والكحة لأنه مفيد للجهاز التنفسي، غير استخدامه في أنظمة الريجيم لأنه بيسهل عملية الهضم، بخلاف فوائده للمعدة وعلاج الغثيان والكلى، ويعتبر منكه ممتاز للسلطات والخضار والشوربة.

روزماري

 

 

في بلاد بتسميه "إكليل الجبل" أو "حشيشة العرب"، بيجتوي على مواد مضادة للأكسدة وبيقوي الذاكر، وبيساعد على نمو الشعر ومنع سقوطه، وفي ناس بتشربه زي الشاين خاصة، لو بيعانوا من الخمول وضعف العصاب، ومن أهم استخداماته على الأكل، أنه بيضيف نكهة مميزة على الكل، فممكن إضافته مع حشو الفراخ أو تتبيلة السمك، والبطاطس المهروسة، وفي ناس بتضيفه على البيتزا.

السماق

 

 

السماق مشهور بنكهته المميزة على الأكل، خاصة، الأرز والسلطة والمسخن الفلسطيني، بسبب طعمه الحامض واللاذع، وناس كتير بتستخدمه كبديل للملح. أهم فوائده أنه بيساعد على إدرار البول والتخفيف من آلام احتقان الحلق، ويعتبر فاتح للشهية ومضاد حيوي لتسكين آلام الأسنان، وبيقوي جهاز المناعة.

حبة البركة

 

 

بتساعد على الاحتفاظ بدرجة حرارة الجسم، وتعتبر مصد غذائي مفيد بيقوي المناعة ويواجه الشيخوخة وبيساعد على التئام الجروح. أهم استخداماتها: في الأكل ممكن تزين المعجنات المعمولة في البيت زي الباتيه أو البقسماط، وممكن استخدامها في علاجات الشعر وتنظيف البشرة، وفوائدها الصحية للقولون والسكر بتكون عن طريق تناولها بعد فرمها أو مع كوب ماء أو لبن مغلي.

الريحان

 

 

بيحتوي على عناصر غذائية، زي الكربوهيدرات والألياف والدهون النباتية، ممكن تكون مطهر للجسم وعلاج لنزلات البرد والكحة، وتهدئة المعدة، وده عن طريق غليها وتناولها، وتعتبر من المنكهات المميزة للشوربة والشاي والسلطة، والبعض بيضيفها على الأرز.

 



الأكثر مشاهدة

خمس حواس